2012-08-28

Var är Alaska?

Bokens titel: Var är Alaska?
Författare: John Green
Utgivningsår: 2005

Var är Alaska?
Källa.

Handling

Det utspelar sig i nutid på ett internat i Alabama, och det handlar om Miles, en kille som lämnar sitt liv på High School börjar på internatet Culver Creek. Där träffar han Alaska Young och Översten, två galna individer. Snart har hans liv förändrats helt.

Karaktärer

Kanske skulle man kunna säga att karaktärerna i boken är något överdrivna, eller så är de bara så de är. Jag tycker att det känns lätt att tycka väldigt mycket om alla karaktärerna i boken, men jag antar att det varierar från person till person. Alaska är dock min favorit, det känns som om hon verkligen levde för fullt, var impulsiv, påhittig osv. Hon var en sådan som lyser upp ens dag, känns det som. En sådan som man kan ringa när man inte har något att göra. Sedan har vi Miles, bokens huvudperson. Jag vet dock inte om jag har så mycket att säga om honom, men jag har nog aldrig träffat en kille som honom, eller, inte någon liknande någon av karaktärerna i boken, faktiskt... Jag tycker att han var lite försiktig ibland kanske, men det är förståeligt - att han gick med på Alaskas och Överstens alla upptåg är beundransvärt. Han verkar som en bra kille, helt enkelt.

Omdöme

"Var är Alaska?" är en lättläst men känslosam bok, och jag blev positivt överraskad av den. Jag trodde att det skulle vara en sådan där "vanlig ungdomsbok" (vad det nu är för något), men det visade sig vara en riktig sidvändare som dessutom var riktigt tänkvärd. Medan jag läste boken blev jag väldigt nyfiken på vem Alaska egentligen var, det kändes svårt att riktigt få ett grepp om vem hon var - vilket får mig att undra, nu efter att ha läst boken, om den kanske egentligen borde ha hetat "Vem är Alaska?" istället. Det är en av de bästa böckerna jag har läst, dels för att den är så lättläst (vilket i det här fallet är ett plus, tycker jag, det är skönt att kunna läsa en kortare bok men som ändå lyckas förmedla budskapet på ett så bra sätt) men också för att den fick plats med så mycket på så få sidor. I en del böcker har jag svårt att sätta fingret på vad budskapet egentligen är, men i "Var är Alaska?" går det inte att missa. En väldigt bra bok, tänkvärd och berörande med ett klockrent budskap trots sina få sidor.

Rekommendation

Jag skulle rekommendera den här boken till ungdomar och vuxna som är ute efter något tänkvärt och berörande, men som levereras på relativt få sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar